Bild: Etikett Tändsticksmuseet

Djur på etiketter

I reklamen och propagandans värld kryllar det av såväl vilda som tama djur som hjälper till att sälja varor och budskap. Cigarettmärket Camel, Essos tiger, åsnan på Karlssons Klister och En Svensk Tiger är klassiker, för att bara nämna några exempel.

Djuren startade sitt intåg i varumärkets värld när tändstickstillverkarna började använda dem på sina etiketter under 1800-talet. Vissa fabriker som Uddevalla & Södertälje specialiserade sig på växt- eller djurmotiv. De blev bland de populäraste etikettmotiven. Etiketterna var ofta anpassade för en speciell marknad. I vissa kulturer accepteras inte avbildning av människor. Djur och växter blir ett alternativ.

Producenterna hittade gärna djur som var populära i avsett land och som anknöt till dess fauna. För Indien använde man tigrar och elefanter, lejon och apor för Afrika, kondorer för den sydamerikanska marknaden och så vidare.

Ibland avbildades flera djur i udda kombinationer, såsom en elefant med en tupp på ryggen, eller djur i strid med varandra. Bruket att avbilda två djur utan samband togs för övrigt ofta upp i namn på och skyltar till gamla engelska pubar, och möjligtvis var det där inspirationen togs.

Djur som uppför sig som eller liknar människor har varit populärt sedan årtusenden. Som exempel har vi i Aesopos fabler, Disneys figurer eller vår egen Bamse. Ett vackert exempel på hur detta användes på en tändsticksetikett är Rainproof , från Vulcans Tändsticksfabrik, Tidaholm, där två fåglar kurar ihop sig under ett paraply. Namnet syftar naturligtvis såväl på etiketten som på att tändstickorna skulle vara regnsäkra.

Bild: Etikett Tändsticksmuseet
Tändsticksmuseet
036-10 55 43
matchmuseum@jonkoping.se
Dela på Facebook Dela på Twitter Pusha sidan